الاسین

مجله سرگرمی-پایگاه مقالات-فیلم های آموزشی

الاسین

مجله سرگرمی-پایگاه مقالات-فیلم های آموزشی

مجله سرگرمی-پایگاه مقالات-فیلم های آموزشی

  • ۰
  • ۰

هندسه های اُقلیدسی و نااُقلیدسی و بسط آن

نویسنده  فرزامی .  ۱۳۹۷/۱۲/۰۲

هندسه-های-اقلیدسی-و-نا-اقلیدسی-و-بسط-آن-ماروین-جی-گرینبرگ-(1)

این کتاب شرحی زیبا از هندسه‌های نااُقلیدسی و زمینه‌ها و استلزام‌های فلسفی پیدایش آنها و نیز تنظیم مجدد مبانی هندسه‌ی اُقلیدسی پس از این کشف مهم است. عموم علاقه‌مندان به ریاضیات و دانشجویان درس” مبانی هندسه ” مخاطبان این کتاب هستند.


خواننده با مطالعه این کتاب و به خصوص با ملاحظه اثبات قضیه اول ماورای ریاضی در مبحث هندسه هُذلولوی آن به روشنی درمی‌یابد که دو هزار سال تلاش برای اثبات اصل توازی بیهوده بوده است، و هندسه‌هایی که مبتنی بر نقض این اصل هستند می‌توانند به اندازه‌ی هندسه‌ی اُقلیدسی سازگار باشند.


در همین مبحث الگوهای بلترامی، کلاین، و پوانکاره برای نشان دادن صفحه و خطوط هذلولوی مطرح می‌شود. در بحث مثلثات هذلولوی هم مؤلف نشان می‌دهد که مثلثات هذلولوی مثلث‌های “بینهایت کوچک” همان مثلثات اُقلیدسی است. کاستی‌های هندسه‌ی اُقلیدسی و بازسازی آن از دیدگاه نوین، از دیگر مضامین اصلی کتاب است. کتاب متضمن تمرین‌های فراوان و بحث جامع در زمینه‌ی تبدیلات هندسی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی